För dig som vill köpa hus i Grekland

Köpa hus i Grekland: mardröm eller hur lätt som helst?

hus i greklandAtt köpa ett hus eller en tomt är aldrig helt problemfritt i Sverige, Danmark, Norge eller Finland. Det finns lagar och myndigheter, olika mäklare och byggfirmor att anlita och ibland blir det problem (läs våra tips för dig som planerar köpa hus eller lägenhet).

Elias och jag hjälper våra kunder att hitta och köpa hus i Peloponnesos, Grekland. Eller snarare sagt i två områden i Peloponnesos: Messinia (kring Kalamata) och Argolis (kring Nafplio). Vi är Housefinders Peloponnese, Real Estate Services, VAT NO EL801930817.

Det mest väsentliga i vårt arbete är att hjälpa köparen hitta rätt objekt med den budget och de mål som hen har. Samt att vara behjälplig under urvalsprocessen, hitta pålitliga mäklare och förenkla själva köpprocessen. Även om beslutet att köpa ett drömhus i Grekland sällan är ett impulsköp så behöver det inte heller vara ett flerårigt projekt: allt beror på hur köpet förbereds och planeras. Lås gärna intervju med en av våra kunder här. Visning av fastigheterna ordnas efter överenskommelse med minst en veckas varsel.

NOTERA: All information om en fastighet till försäljning eller uthyrning samt all information angående driftkostnader (skatter, el-, vattenförbrukning) eller vinstmarginaler är från källor som anses tillförlitliga. Exakt information kan erhållas från en advokat, professionell arkitekt eller ingenjör. Nedan FAQ för dig som vill köpa hus/lägenhet eller tomt med min och Elias hjälp. Vill du sälja din fastighet via oss: klicka här

1. Vad ingår i er service när jag vill anlita er som förmedlare och mäklare?

Elias och jag jobbar som ”Housefinders”: vi samlar information från våra kunder och, om vi själva inte har ett objekt som matchar, förmedlar vi vidare rätt specifikation till rätt mäklare i Grekland i de områden vi jobbar med (kring Kalamata och Nafplio). Vi jobbar med noga valda lokala mäklare, dock inte med alla, vill du veta varför läs mer under länken här. NOTERA: det är inte på något sätt dyrare för dig att köpa via oss än att köpa direkt från mäklare vi jobbar med! I de fallen vi levererar köpare delas provisionen mellan vårt företag och mäklarföretag som ansvarar för objektet: köpare betalar provision till oss och säljare till ansvarig mäklarföretag

  • I de fall du hittar ett objekt som listas på vår webbsida hjälper vi dig att boka en visning med mäklaren som tar hand om objektet och som, innan ditt besök, kan svara på dina tilläggsfrågor
  • Vi svarar också på dina frågor före – under – och efter Ditt köp. Vi och våra samarbetspartners hjälper dig ordna alla inledande formalia med att öppna bankkonto, registrering hos myndigheter etc. Observera dock att det sistnämnda sker med engelsktalande grekisk personal

2. Hur bokar jag en visning hos er?

I de fall du hittar ett intressant objekt på vår sida: ta kontakt med Elwira via epost, telefon 070-3247949 eller fyll i Intresseanmälan för köpare så tar vi kontakt med dig inom två arbetsdagar. Observera att reskostnader och boendekostnader för visningsbesök betalar du själv men vi kan hjälpa dig med det praktiska. Behöver du hjälp med att boka boende? Kolla husen och lägenheter som vi har till uthyrning på webbsidan: en hel del är året runt boenden.

Är du redan på plats och vill boka en visning på någon av de listade objekten så behöver du vara beredd att ge oss upp till 5 dagar för att förberedda visningen. Oftast tar det 2-3 dagar men om ägaren inte bor i området kan det krävas en del förberedelser.

Notera: under visningen kommer du vara ombedd att skriva under ett dokument som kallas ”Besöksavtal”. Eftersom flera mäklare kan hålla på samma objekt undertecknas vid visningen ett ”besöksavtal” för att säkra vilken mäklaragentur som först presenterade objektet för köparen.

Efter visningen bestämmer du om du vill gå vidare eller avvakta och ha fortsatt kontakt.

3. Privat policy för lämnade uppgifter

Observera att de uppgifter som anges i intresseanmälan enbart används i syfte att identifiera dina önskemål. Dessa uppgifter kommer aldrig medvetet att vidarebefordras, säljas eller på annat sätt användas utan ditt godkännande. Läs mer om vår policy under länken här.

4. Hjälper ni till med alla formaliteter kring inköpen?

Absolut! Vi jobbar med lokala advokater och kan förmedla kontakt med en som sedan representerar dig under hela inköpsprocessen tills allt är klart. Om det är så att du köpte en tomt via vårt företag så hjälper vi dig att hitta pålitliga byggingenjörer och byggföretag. Läs även ”Köpa via HouseFinders Peloponnese: steg för steg guide”

5. Vilka kostnader tillkommer när jag bestämmer mig att köpa en fastighet?

I Grekland delas provisionskostnaden mellan säljaren och köparen (oftast 2 % + moms vardera). I de fallen där köpeskillingen är under ett visst belopp kan köparen betala ett fast mäklararvode som gör att det blir en lite högre procentsats. I vissa fall kan det finnas andra omständigheter som motiverar ett fast arvode. Detta är något som du behöver kolla med mäklaren som ansvarar för fastigheten du vill köpa. Förutom mäklararvodet på ca 2,5 % behöver du räkna med 3, 09 % i fastighetsskatt. Notariekostnad 2,5 %. Advokatkostnad (omkring) 2,5 % samt Advokatsamfundskostnader på ca 1 % och Lantmäterikostnader 700 Euro.

Detta gör ca 11,5 % så räkna alltid med drygt 12 %. Observera att eftersom flera mäklare kan hålla på samma objekt undertecknas vid visningen ett ”besöksavtal” för att säkra vilken mäklaragentur som först presenterade objekt för köparen.

6. Vilka tillstånd krävs för att köpa fastighet i Grekland?

EU-medborgare kan köpa egendom fritt i Grekland. Köpare från andra länder kan finna att vissa begränsningar gäller såsom att köpa fastighet nära militärbaser eller nationella gränser kräver särskilt tillstånd. Dessa områden inkluderar östra Egeiska havet, Tolvöarna, regioner i norra Grekland och delar av Kreta och Rhodos. Dessa begränsningar är ofta en ren formalitet för EU-medborgare, men tillstånd kan vara svårare att få för Icke EU-medborgare.

7. Kan man låna till husköp i Grekland?

Rent teoretiskt kan man låna i grekiska banker för ett fastighetsköp. Men enbart om man är mantalsskriven i Grekland. Så i praktiken är det mycket svårt om inte direkt omöjligt att låna av grekiska banker till ett fastighetsköp i Grekland.

8. Vad är viktigt vid köp av tomt i Grekland?

Det viktigaste man ska kontrollera är om tomten överhuvudtaget är byggbar, alltså om det går att få bygglov. Om tomten redan är belagd med bygglov så kontrollera för hur länge. De nya byggreglerna i Grekland sedan 2015 innebär att en tomt enbart kan få bygglov om den ligger inom byggplanen. Tomter över 4000 kvm kan alltid få bygglov. Bygglov ges oftast för 200 kvm byggyta. Men observera att det även gäller att ta hänsyn till extra våningar. 100 kvm per våning innebär 200 kvm för två våningar i Grekland då de inte går efter boyta utan total byggyta per våning.

9. Kan jag köpa via fullmakt?

Köpprocessen kan ta tid i Grekland då det är mycket som ska kontrolleras av respektive advokat och ibland har man inte tid att åka ner bara för att signera vissa handlingar eller själva köpeavtalet. Då kan man göra som vi gjorde. Vi valde att ge vår advokat fullmakt från Sverige så att hon kunde fullfölja köpet åt oss och det fungerade alldeles utmärkt. Visst det är förenat med lite kostnader, men klart billigare än om man själv eller själva måste flyga ner och kanske bo på hotell några nätter. Kostnad för detta? Räkna med 2-3% av köpeskillingen så i vårt fall när vi enbart köpte en tomt var det billigare än att ta en flygresa för två personer ner till Grekland för att skriva under.

10. Vilket är ert primära område?

De primära områden vi jobbar med är Messinia och Argolis i Peloponnesos. Vi jobbar med noga valda lokala mäklare, dock inte med alla, vill du veta varför läs mer under länken här. Var vänlig fyll i intresseanmälan under länken här.

11. Är ni tillgängliga och behjälpliga efter inköpet?

Självklart! Vi bor här permanent och har ett brett nätverk med revisorer (som du kommer behöva för att göra din deklaration i Grekland), byggare, renoveringshjälp, städhjälp, trädgårdsansvariga och andra. Vi tar reda på vad du behöver, kontaktar relevanta företag/människor, säkerställer att de kan hjälpa dig och sedan levererar vi dig en lista med personer och kontaktdetaljer. Vi fakturerar 50 euro per timme och i många fall är det omkring 2 timmar som vi behöver för en sådan uppstartshjälp. Är det så att vi vet att det ska ta flera timmar så informerar vi dig om det i förväg.

12. Jag kommer inte att bo permanent i mitt hus. Kan ni hjälpa till med uthyrning?

Ja, det gör vi väldigt gärna. En tjänst som många av våra husköpare efterfrågar. Vi fotar, gör beskrivning och publicerar på vår webbsida (klicka på länken här). Detta helt utan kostnad för dig. Vårt arvode, när vi hittar en hyresgäst för dig, är 10% från hela uthyrningsperioden och du betalar oss efter att din hyresgäst checkat ut, så inga pengar i förväg. Vi kontaktar dig också med den som kommer att vara din House Manager och som kan ta hand om dina gäster och om städningen.

Husigrekland.se och partners kan hjälpa dig att:

Hitta rätt objekt. Vi hjälper dig att hitta rätt objekt som passar din budget

Hitta rätt plats. Vi hjälper dig att hitta ett område som passar dina önskemål

Välja rätt tid. Vi hjälper dig att arrangera visning när det passar dig bäst

Få rätt hjälp. Vi hjälper dig att hitta advokat och revisor som tryggar ditt köp

Instagram